zondag 17 december 2017

ANBI

De Belastingdienst heeft het Platform Pleeggezinnen Achterhoek per 1 mei 2016 de ANBI-status toegekend. Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Dat betekent dat ieder die een gift geeft, dit van de belastingdienst mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Een instelling kan alleen een ANBI zijn als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut.
Op deze pagina staan alle hiervoor benodigde gegevens vermeld:

Algemene gegevens

Naam ANBI
RSIN/Fiscaal nummer

Postcode
Plaats
Telefoonnummer
Website
Email
Stichting Platform Pleeggezinnen Achterhoek
856365555

7102 CH
Winterswijk
06-82629980
www.platformpleeggezinnenachterhoek.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het Platform Pleeggezinnen Achterhoek (PPA) is een onafhankelijke contactgroep voor pleegouders van alle organisaties. Het PPA is ontstaan uit de onrust voorafgaand aan de transitie van het Rijk naar de Gemeente per 1 januari 2015.

Samenstelling bestuur
Het bestuur van de stichting bestaat uit een oneven aantal van tenminste drie pleegouders die ingeschreven zijn bij een pleegzorgorganisatie. De bestuurders worden door het bestuur zelf benoemd en het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

De huidige bestuursleden staan hier vermeld.
De algemene bestuursleden van het Platform zijn geen bestuursleden van Stichting Platform Pleeggezinnen Achterhoek.

Doelstelling
De stichting heeft ten doel het werven en beheren van financiële middelen ten behoeve van een platform waar pleegouders zich kunnen aansluiten, hierna te noemen: "het Platform".
Het Platform zet deze financiële middelen in voor het behartigen van de belangen van pleegouders en het verbinden van pleegouders met elkaar. Om dit te bewerkstelligen worden er themabijeenkomsten, deskundigheidsbevorderende activiteiten en ontmoetingsmomenten georganiseerd. Daarnaast zullen er sociale en verbindende activiteiten voor pleegouders en hun (pleeg)kinderen plaatsvinden.

Beleidsplan
Politiek informeren
Het PPA is sinds 2014 actief en voert gesprekken met zowel de plaatselijke als landelijke politiek om het onderwerp ‘pleegzorg’ goed op de kaart te krijgen. Punten als de begeleiding van pleeggezinnen, ’verlengde pleegzorg voor 18 jaar en ouder’ en vergoedingen van bijzondere kosten zijn reeds de revue gepasseerd, maar blijven actueel.

Verbindingen leggen
Veel pleegouders hebben behoefte aan het uitwisselen van ervaringen met andere pleegouders, want wanneer twee pleegouders elkaar ontmoeten, is er gesprek voor drie.

Daarnaast is het van belang dat de gemeentes inzicht krijgen in ‘hoe werkt een pleeggezin’. Helaas heeft de plaatsing van een kind in een pleeggezin zelden een -en ze leven nog lang en gelukkig- einde. Veel kinderen zijn met één of meerdere trauma’s belast, hebben hechtingsproblematiek en zitten gevangen in hun loyaliteitsgevoelens ten opzichte van ouders en pleegouders. Kortom: de rugzak van pleegkinderen geeft vaak gecompliceerde en lastige situaties voor pleegouders. Het is dan ook van groot belang dat de begeleiding en ondersteuning van pleeggezinnen goed is en blijft. Het PPA wil daarom een brug leggen tussen beleidsmedewerkers, sociale teams, hulpverleners, pleegzorg- en voogdijinstellingen en pleegouders.

Netwerken
Een aantal keer per jaar wordt er een netwerkavond georganiseerd. Deze avond kan interactief zijn, maar kan ook een thema of deskundigheidsbevordering bevatten. Elke keer is de avond in een andere Achterhoekse gemeente, zodat alle pleegouders de mogelijkheid hebben regelmatig in de eigen omgeving aan te sluiten.

Eén van de doelen die het PPA gesteld heeft is het opzetten van contactgroepen van pleegouders per gemeente, zodat pleegouders elkaar gemakkelijker en op korte afstand kunnen vinden, ontmoeten en ondersteunen.

Financiën
Het Platform ontvangt tijdens de thema-avonden van diverse pleegouders een bijdrage voor de onkosten. Eind augustus 2016 heeft het Platform de wethouders van de acht Achterhoekse gemeentes verzocht een bijdrage te leveren. In de toekomst zullen diverse fondsen aangeschreven worden om projecten te ondersteunen.
De ontvangen bedragen worden gestort op de bankrekening van het Platform en worden gebruikt om de activiteiten om pleegouders te verbinden te betalen.

Beloningsbeleid
Het Platform Pleeggezinnen Achterhoek heeft geen werknemers in dienst, derhalve worden er geen salarissen uitgekeerd. (Bestuurs)leden van het Platform Pleeggezinnen Achterhoek ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijke onkosten, zoals reis- en vergaderkosten, kunnen wel worden vergoed.

Uitgevoerde activiteiten
Alle activiteiten van het Platform zijn terug te vinden in de tijdlijn.

Begroting en jaarrekening

Begroting 2017
Baten
Giften650
Bijdrage gemeenten2500
Totaal baten3150
Lasten
Deskundigheidsbevordering1700
Vergaderkosten375
Overleggen gemeenten125
Porto en drukwerk350
Voorlichting gemeenten225
Bankkosten, KvK, website375
Totaal lasten3150